"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Throw Back: Anak Sakit HFMD.

Assalamualaikum.

Tak berapa lama dulu Kautsar dijangkiti penyakit tangan kaki mulut, atau yang biasa orang sebut HFMD (hand, foot, mouth disease). Penyakit ni terjangkit kat Kautsar masa kami balik kampung. Sepupu kesayangan Kautsar, Abang Luqman, masa tu baru je baik daripada sakit ni. Tak sengaja terjangkit ke Kautsar pula.

Gambar ihsan Google. Bintil pada tangan kaki Kautsar lagi sikit dan tak semerah ni. Kecil-kecil je.
Alhamdulillah tak teruk langsung. Pagi tu suhu Kautsar tinggi, saya ukur 38.5C. Waktu saya mandikan, saya perasan ada bintik merah macam ruam yang banyak kat punggung Kautsar. Tangan dan kaki ok tak ada bintik. Tapi sejam kemudian saya cek tangan dan tapak kaki ada bintil berisi air. Adalah dalam beberapa bintil. Tapi saya taknak ambil risiko. Terus kami bawa ke Klinik Pakar Kanak-kanak.

Saya ceritakan kepada doktor tentang demam, bintil di punggung, tangan dan kaki. Juga tentang sepupu Kautsar yang baru baik dari jangkitan HFMD. Doktor kata ada kemungkinan Kautsar dijangkiti HFMD, tapi beliau tak sahkan. Sebab masih awal sangat. Demam Kautsar sikit je, bintil-bintil pun sikit. Doktor cuma bagi ubat paru-paru dan ubat batuk sebab Kautsar dah beberapa hari batu selsema. Ubat demam kami ada. Antibiotik untuk HFMD pun doktor tak bagi, lebih-lebih lagi kami ada bagitau Kautsar susah makan ubat.

Balik tu kami monitor Kautsar, Alhamdulillah setakat itu je sakitnya. Tak makin teruk. Kat mulut boleh kata tak ada bintil langsung. Kat tangan dan kaki sikit-sikit je. Sebab doktor tak bagi apa-apa ubat, kami ikhtiarkan dengan suplemen Shaklee. Dah alang-alang ibunya SID, takkan anak sakit kita tak usahakan. Betul tak?

Saya bagi Kautsar 1 scoop Meal Shake dibancuh dalam susu setiap malam sebelum tidur. Tangan dan kaki Kautsar pula kami sentiasa sapukan dengan Herbal Blend. Lepas makan malam kami bagi Nutriferon kepada Kautsar, 1 paket sehari selama 2 hari berturut-turut.

Apa yang saya perasan, Kautsar lebih lena tidur malam. Malah waktu nap siang pun lebih lama. Bintil di tangan, kaki dan punggung cuma bertahan sehari dua. Sapu Herbal Blend kat punggung Kautsar tak ada bintil baru yang naik. Kautsar pun tak rasa tak selesa, boleh main macam biasa. Kalau tak Kautsar asyik pegang dan tepuk-tepuk pampers je. Bintil yang ada tu terus kering dan makin baik. Bila bintil kering, kulit tangan dan kaki Kautsar menggelupas teruk. Dengan Herbal Blend, kulit yang menggelupas tak kering dan keras. Kulit pun jadi lebih lembut.

InshaAllah lepas ni kami akan lebih konsisten berikan Meal Shake untuk Kautsar. Bulan ni ada promosi Beli 3 percuma 1. Memang nak borong. Kalau ada yang sudi nak kongsi boleh hubungi kami ye.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...