"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Tips: Check List Bersalin

Assalamualaikum.

Banyak perlu disediakan untuk menyambut kelahiran bayi. Lebih-lebih lagi jika kali pertama bersalin. Sejak mula disahkan hamil, saya pun mula sediakan senarai semak / check list barang yang diperlukan untuk mulakan rutin baru sebagai ibu. Check list saya yang sebenar agak elaborated, daripada keperluan ketika hamil hinggalah bayi berusia 6 bulan.

Hari ni saya nak share antara perkara yang saya rasakan penting dalam check list saya. Saya pecahkan check list ini kepada beberapa bahagian: barang bayi, barang ibu, keperluan menyusukan bayi etc. Macam ni lebih mudah bagi saya.

Berikut senarai pendek keperluan yang paling asas yang saya rasa wajib ada.






Bergantung kepada keadaan, tempat ibu-ibu bersalin dan berpantang, perjalanan, atau faktor-faktor lain, mungkin ada beberapa keperluan yang ibu-ibu perlu tambah atau kurangkan. Kena rancang kelahiran anak, dan cuba ikut perancangan itu. Ini untuk mengelakkan kekalutan dan kelam kabut. Juga untuk memudahkan suami membuat keputusan (jika perlu) saat ibu-ibu sedang sakit.

Semoga senarai ini bermanfaat. Semoga saya dapat mudahkan hari ibu-ibu semua. InshaAllah.


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...