"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Komuniti: Berhati-hati Wabak Ebola.

Assalamualaikum.


Jom fahamkan tentang wabak Ebola yang sedang menular sekarang ni.

FAKTA UTAMA
  • Ebola virus penyakit (EVD), yang sebelum ini dikenali sebagai Ebola demam denggi, adalah, penyakit yang teruk sering membawa maut pada manusia.
  • Wabak EVD mempunyai kadar kematian kes sehingga 90%.
  • Wabak EVD berlaku terutamanya di kampung-kampung terpencil di Tengah dan Afrika Barat, berhampiran hutan hujan tropika.
  • Virus ini dihantar kepada orang-orang dari haiwan liar dan spread di kalangan masyarakat manusia melalui penghantaran manusia ke manusia.
  • Kelawar buah keluarga Pteropodidae yang dianggap sebagai tuan rumah semula jadi virus Ebola yang.
  • Teruk pesakit memerlukan penjagaan sokongan yang intensif. Tiada rawatan spesifik berlesen atau vaksin sedia untuk digunakan pada orang atau haiwan.
Ebola pertama kali muncul pada tahun 1976 dalam 2 wabak serentak, dalam Nzara, Sudan, dan di Yambuku, Republik Demokratik Congo. Yang terakhir adalah di sebuah kampung yang terletak berhampiran Sungai Ebola, dari mana penyakit ini mengambil namanya.


Genus Ebolavirus adalah 1 daripada 3 orang ahli keluarga yang Filoviridae (filovirus), bersama-sama dengan genus Marburgvirus dan genus Cuevavirus. Genus Ebolavirus terdiri daripada 5 spesies yang berbeza:
  • Bundibugyo ebolavirus (BDBV)
  • Zaire ebolavirus (EBOV)
  • Reston ebolavirus (RESTV)
  • Sudan ebolavirus (SUDV)
  • Tai Hutan ebolavirus (TAFV).
BDBV, EBOV dan SUDV telah dikaitkan dengan wabak EVD besar di Afrika, manakala RESTV dan TAFV tidak mempunyai. Spesies RESTV, yang ditemui di Filipina dan Republik Rakyat China, boleh menjangkiti manusia, tetapi tidak ada penyakit atau kematian pada manusia dari spesies ini telah dilaporkan setakat ini.


JANGKITAN

Ebola terjangkit dalam populasi manusia melalui hubungan rapat dengan darah, cecair, organ atau cecair badan lain haiwan yang dijangkiti. Di Afrika, jangkitan telah didokumenkan melalui pengendalian cimpanzi yang dijangkiti, gorila, kelawar buah-buahan, monyet, antelop hutan dan landak didapati sakit atau mati atau di dalam hutan hujan.

Ebola kemudian merebak dalam masyarakat melalui manusia kepada manusia penghantaran, dengan jangkitan yang disebabkan oleh hubungan secara langsung (melalui kulit pecah atau membran mukus) dengan darah, cecair, organ atau cecair badan lain orang yang dijangkiti, dan sentuhan tidak langsung dengan persekitaran yang dijangkiti bahan seperti itu. Upacara pengebumian di mana berkabung mempunyai hubungan secara langsung dengan badan orang yang mati itu juga boleh memainkan peranan dalam penghantaran Ebola. Lelaki yang telah pulih daripada penyakit ini masih boleh menghantar virus melalui air mani mereka selama 7 minggu selepas pemulihan dari penyakit.

Pekerja penjagaan kesihatan telah kerap dijangkiti manakala merawat pesakit yang disyaki atau disahkan EVD. Ini telah berlaku melalui hubungan rapat dengan pesakit apabila langkah berjaga-jaga kawalan jangkitan tidak ketat diamalkan.

Kalangan pekerja yang berurusan dengan monyet atau babi dijangkiti Reston ebolavirus, beberapa jangkitan telah didokumenkan dalam orang-orang yang secara klinikal asimptomatik. Oleh itu, RESTV muncul kurang mampu menyebabkan penyakit pada manusia daripada spesies Ebola lain.

Walau bagaimanapun, hanya keterangan yang ada yang ada datang daripada lelaki dewasa yang sihat. Ia akan menjadi terlalu awal untuk meramalkan kemungkinan kesan kesihatan virus kepada semua kumpulan penduduk, seperti orang yang imunisasi terjejas, orang yang mempunyai keadaan perubatan yang mendasari, wanita hamil dan kanak-kanak. Lebih banyak kajian RESTV diperlukan sebelum kesimpulan muktamad dapat dibuat tentang yang pathogenicity dan kebisaan virus ini pada manusia.


TANDA-TANDA DAN GEJALA

EVD adalah penyakit akut yang teruk virus sering dicirikan oleh permulaan secara tiba-tiba demam, lemah sengit, sakit otot, sakit kepala dan sakit tekak. Ini diikuti oleh muntah, cirit-birit, ruam, buah pinggang terjejas dan fungsi hati, dan dalam beberapa kes, pendarahan dalaman dan luaran. Dapatan makmal termasuk sel darah dan platelet kiraan putih rendah dan enzim hati tinggi.

Orang ramai berjangkit selagi darah dan rembesan mereka mengandungi virus. Virus Ebola telah diasingkan daripada air mani 61 hari selepas permulaan penyakit dalam seorang lelaki yang telah dijangkiti di makmal.

Tempoh pengeraman, iaitu, tempoh masa dari jangkitan virus tersebut kepada bermulanya gejala, adalah 2 hingga 21 hari.


DIAGNOSIS

Penyakit lain yang perlu dikesampingkan sebelum diagnosis EVD boleh dibuat termasuk: malaria, demam kepialu, Shigellosis, kolera, leptospirosis, wabak penyakit, rickettsiosis, berulang demam, meningitis, hepatitis dan lain-lain demam berdarah virus.

Jangkitan virus Ebola boleh didiagnosis secara muktamad di dalam makmal melalui beberapa jenis ujian:

  • antibodi menangkap enzim-esei imunoserapan berkaitan (ELISA)
  • ujian pengesanan antigen
  • ujian peneutralan serum
  • terbalik transcriptase Nama Pesakit (RT-PCR) assay
  • mikroskop elektron
  • virus pengasingan oleh kultur sel.

Sampel dari pesakit risiko biohazard melampau; ujian perlu dijalankan di bawah keadaan pengawalan biologi maksimum.


VAKSIN DAN RAWATAN

Tiada vaksin berlesen untuk EVD disediakan. Beberapa vaksin sedang diuji, tetapi tidak boleh didapati untuk kegunaan klinikal. Pesakit teruk memerlukan penjagaan sokongan yang intensif. Pesakit sering mengalami dehidrasi dan memerlukan rehidrasi oral dengan penyelesaian yang mengandungi elektrolit atau cecair intravena.

Tiada rawatan khusus tersedia. Terapi ubat baru sedang dinilai.


TUAN RUMAH SEMULAJADI EBOLA

Di Afrika, kelawar buah-buahan, terutamanya spesies daripada genus Hypsignathus monstrosus, Epomops franqueti dan torquata Myonycteris, dianggap tuan rumah semula jadi mungkin untuk virus Ebola. Hasilnya, pengedaran geografi Ebolaviruses mungkin bertindih dengan banjaran kelawar buah-buahan.


VIRUS EBOLA PADA HAIWAN

Walaupun primat bukan manusia telah menjadi sumber jangkitan kepada manusia, mereka tidak berfikir untuk menjadi takungan tetapi lebih kepada tuan rumah sengaja seperti manusia. Sejak tahun 1994, wabak Ebola dari EBOV dan TAFV spesies telah diperhatikan dalam cimpanzi dan gorila.

RESTV telah menyebabkan wabak EVD teruk dalam monyet beruk (Macaca fascicularis) diternak di Filipina dan dikesan dalam monyet yang diimport ke Amerika Syarikat pada tahun 1989, 1990 dan 1996, dan dalam monyet yang diimport ke Itali dari Filipina pada tahun 1992.

Sejak tahun 2008, virus RESTV telah dikesan semasa beberapa wabak penyakit berbahaya pada babi di Republik Rakyat China dan Filipina. Jangkitan asimptomatik pada babi telah dilaporkan dan inoculations eksperimen telah menunjukkan bahawa RESTV tidak boleh menyebabkan penyakit di kalangan khinzir.


PENCEGAHAN DAN KAWALAN

Mengawal Reston ebolavirus pada haiwan domestik
Tiada vaksin haiwan terhadap RESTV disediakan. Rutin pembersihan dan pembasmian kuman babi atau monyet ladang (dengan natrium hipoklorit atau bahan cuci yang lain) harus berkesan dalam inactivating virus.

Jika wabak disyaki, premis perlu dikuarantin segera. Pemusnahan haiwan yang dijangkiti, dengan pengawasan yang ketat dari pengebumian atau pembakaran bangkai, yang perlu untuk mengurangkan risiko jangkitan haiwan kepada manusia. Menyekat atau mengharamkan pergerakan haiwan dari ladang-ladang yang dijangkiti ke kawasan lain boleh mengurangkan penyebaran penyakit ini.

Sebagai wabak RESTV pada babi dan monyet telah didahului jangkitan manusia, penubuhan binatang sistem pengawasan kesihatan aktif untuk mengesan kes-kes baru adalah penting dalam menyediakan amaran awal bagi pihak berkuasa kesihatan awam veterinar dan manusia.

Mengurangkan risiko jangkitan Ebola pada orang
Jika tiada rawatan yang berkesan dan vaksin manusia, meningkatkan kesedaran tentang faktor-faktor risiko untuk jangkitan Ebola dan langkah-langkah perlindungan individu boleh mengambil satu-satunya cara untuk mengurangkan jangkitan kepada manusia dan kematian.

Di Afrika, semasa wabak EVD, mesej kesihatan awam pendidikan pengurangan risiko perlu memberi fokus kepada beberapa faktor:

  • Mengurangkan risiko jangkitan hidupan liar kepada manusia dari kenalan dengan kelawar buah yang dijangkiti atau monyet / kera dan pemakanan daging mentah. Haiwan perlu dikendalikan dengan sarung tangan dan pakaian pelindung yang sesuai yang lain. Produk haiwan (darah dan daging) hendaklah dimasak dengan sempurna sebelum dimakan.
  • Mengurangkan risiko jangkitan manusia kepada manusia dalam masyarakat yang timbul daripada hubungan secara langsung atau rapat dengan pesakit yang dijangkiti, terutamanya dengan cecair badan mereka. Sentuhan fizikal rapat dengan pesakit Ebola harus dielakkan. Sarung tangan dan alat pelindung diri yang sesuai perlu dipakai semasa menjaga pesakit di rumah. Basuh tangan dengan kerap diperlukan selepas melawat pesakit di hospital, dan juga selepas menjaga pesakit di rumah.
  • Masyarakat yang dijangkiti oleh Ebola perlu memaklumkan kepada penduduk mengenai sifat penyakit ini dan kira-kira langkah-langkah membendung wabak, termasuk pengkebumian orang mati. Orang yang telah meninggal dunia daripada Ebola perlu dengan segera dan selamat dikebumikan.
  • Ladang babi di Afrika boleh memainkan peranan dalam penguatan jangkitan kerana kehadiran kelawar buah di ladang ini. Langkah-langkah biosekuriti yang sesuai perlu berada di tempat untuk menghadkan penghantaran. Untuk RESTV, mesej kesihatan awam pendidikan perlu memberi fokus kepada mengurangkan risiko jangkitan babi kepada manusia akibat daripada penternakan haiwan yang tidak selamat dan amalan penyembelihan, dan penggunaan yang tidak selamat daripada darah segar, susu mentah atau tisu haiwan. Sarung tangan dan pakaian perlindungan yang sesuai lain perlu dipakai semasa mengendalikan haiwan yang sakit atau tisu mereka dan apabila menyembelih haiwan. Di kawasan-kawasan di mana RESTV telah dilaporkan pada babi, semua produk haiwan (darah, daging dan susu) hendaklah dimasak dengan sempurna sebelum makan.



MENGAWAL JANGKITAN DALAM PERSKITARAN PENJAGAAN KESIHATAN

Manusia ke manusia penghantaran virus Ebola yang terutamanya yang berkaitan dengan hubungan secara langsung atau tidak langsung dengan cecair darah dan badan. Penghantaran kepada pekerja-pekerja penjagaan kesihatan telah dilaporkan apabila langkah-langkah kawalan jangkitan yang sewajarnya tidak dipatuhi.

Ia tidak selalu mungkin untuk mengenal pasti pesakit dengan EBV awal kerana gejala awal mungkin tidak spesifik. Atas sebab ini, adalah penting bahawa pekerja penjagaan kesihatan menggunakan langkah berjaga-jaga standard konsisten dengan semua pesakit - tanpa mengira diagnosis mereka - dalam semua amalan kerja pada setiap masa. Ini termasuk kebersihan asas tangan, kebersihan pernafasan, penggunaan peralatan perlindungan diri (menurut risiko percikan atau kenalan lain dengan bahan-bahan yang dijangkiti), amalan suntikan yang selamat dan amalan pengebumian selamat.

Pekerja penjagaan kesihatan penjagaan pesakit yang disyaki atau disahkan virus Ebola perlu memohon, sebagai tambahan kepada langkah berjaga-jaga standard, selain langkah-langkah kawalan jangkitan untuk mengelakkan pendedahan kepada darah dan cecair badan pesakit dan hubungan yang tidak dilindungi secara langsung dengan alam sekitar mungkin tercemar. Apabila dalam hubungan yang rapat (dalam tempoh 1 meter) pesakit dengan pekerja EBV, penjagaan kesihatan perlu memakai pelindung muka (perisai muka atau topeng perubatan dan cermin mata), bersih, bukan steril gaun lengan panjang dan sarung tangan (sarung tangan steril untuk beberapa prosedur).

Pekerja makmal juga mempunyai risiko. Sampel yang diambil dari kes-kes yang disyaki Ebola manusia dan haiwan untuk diagnosis perlu dikendalikan oleh kakitangan yang terlatih dan diproses di makmal sesuai dilengkapi.

[Sumber]

Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...