"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Cantik.

Assalamualaikum.

Update terakhir sebelum tidur malam ini. Nak bercerita tentang cantik. Ya, nak cantikkan wajah. Siapa taknak cantik, betul?

Waktu berbulan madu ke Bandung beberapa minggu lepas, saya dengan dipengaruhi nafsu telah beli beberapa barangan kosmetik jenama yang dikenali. Harganya jauh lebih murah berbanding di sini, dan saya pun memang dah lama teringin nak beli. Jadi saya pun beli. Motivasi di sebalik pembelian itu sudah tentu, kerana saya mau kelihatan cantik. Bukan di mata orang lain, saya mau En. Qusyairi lihat saya cantik.

Hakikatnya bukan kosmetik yang menjadikan wajah kita cantik. Baik lelaki maupun wanita. Kosmetik cuma mampu menutup cela pada wajah, tapi kalau sikap dan peribadi buruk tetap nampak juga. Dan wajah yang cantik pula bukanlah wajah yang dilitupi bedak seinci setiap kali keluar rumah. Wajah yang cantik ialah wajah yang berseri.

Bagaimana nak dapatkan wajah yang berseri? Sangat mudah. Dan percuma.

Cuma satu perkataan: senyum. Senyumlah dengan hati yang ikhlas. Tak ada bayaran dikenakan. Senyumlah pada sesama muhrim. Yang wanita (lebih-lebih lagi yang sudah dimiliki), jangan pula tersenyum-senyum gatal pada lelaki lain. Nanti orang kata gedik pula. Uhuk uhuk. Yang lelaki pula, jangan senyum beria nanti orang ingatkan gila. Haha.

Nasihat saya, senyumlah seadanya. Bukankah senyum itu sedekah?

Jom kempen senyum, tak perlu kata apa-apa :)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...