"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Wanita: Pap Smear dan Kanser Serviks / Kanser Pangkal Rahim.

Assalamualaikum.

Ada soalan untuk wanita-wanita hebat di luar sana: Sudahkah anda menjalani pemeriksaan Pap Smear?

Soal kesihatan wanita sangat kompleks. Sebab tubuh wanita dicipta untuk menampung fungsi yang sangat banyak, maka banyaklah penjagaan yang perlu dilakukan. Perubahan pada fizikal, emosi dan mental wanita ketika hamil dan sesudah melahirkan anak bukan perkara remeh yang boleh dipandang ringan. Salah satu perkara yang selalu wanita salah faham ialah tentang kesihatan kewanitaan.

Mungkin sebab perkara ini berkait dengan organ sulit, maka ramai wanita berasa malu untuk tampil mencari penyelesaian bagi masalah mereka. Tolong jangan malu! Apa-apa masalah berkaitan kewanitaan mestilah mendapat pemeriksaan segera oleh pegawai perubatan bertauliah. Kelewatan dalam mendapatkan rawatan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius.

Apa Itu Pemeriksaan Pap Smear?
Ujian Pap ialah pemeriksaan serviks untuk mengenal pasti jika terdapat perubahan sel yang tidak normal. Serviks merupakan bahagian bawah uterus (rahim), yang membuka ke dalam faraj. Perubahan sel boleh terjadi pada serviks itu, jika tidak ditemui dan dirawat, boleh menyebabkan kanser pangkal rahim. Kanser serviks boleh hampir selalu dicegah, dan mempunyai ujian Pap yang tetap adalah kunci.

Mengapa Saya Memerlukan Ujian Pap? 
Pap Smear dapat menyelamatkan nyawa anda. Ia boleh mengesan tanda-tanda awal kanser serviks. Jika dikesan awal, peluang kejayaan rawatan kanser serviks adalah sangat tinggi. Pap Smear juga boleh mencari sel-sel serviks yang abnormal sebelum mereka bertukar menjadi sel-sel kanser. Merawat sel-sel yang tidak normal boleh membantu mencegah kebanyakan kes kanser pangkal rahim daripada berlaku. Mendapatkan ujian Pap adalah perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk mencegah kanser pangkal rahim.

Adakah Semua Wanita Perlu Membuat Ujian Pap?
Kebanyakan wanita berusia 21-65 tahun perlu mendapatkan ujian Pap sebagai sebahagian daripada penjagaan kesihatan rutin. Malah jika anda tidak kini aktif secara seksual, anda masih perlu menjalani ujian Pap. Wanita yang telah melalui menopaus (apabila tempoh wanita berhenti) dan lebih muda daripada 65 masih perlu ujian Pap biasa.

Wanita yang tidak mempunyai serviks (biasanya kerana histerektomi), dan yang juga tidak mempunyai sejarah kanser serviks atau keputusan Pap tidak normal, tidak perlu ujian Pap. Wanita berumur 65 tahun dan lebih tua yang mempunyai tiga ujian Pap biasa berturut-turut dan tiada keputusan ujian luar biasa dalam tempoh 10 tahun yang lalu tidak perlu ujian Pap .

Siapa Yang Tidak Memerlukan Ujian Pap Biasa?
Wanita yang tidak perlu ujian PAP yang kerap :

  • Wanita berumur 65 tahun dan lebih tua yang mempunyai tiga ujian Pap biasa berturut-turut dan tidak keputusan ujian luar biasa dalam tempoh 10 tahun yang lalu, dan telah diberitahu oleh doktor mereka bahawa mereka tidak perlu diuji lagi.
  • Wanita yang tidak mempunyai serviks ( biasanya kerana histerektomi ) dan yang tidak mempunyai sejarah kanser serviks atau keputusan Pap tidak normal.

Semua wanita harus berbincang dengan doktor sebelum berhenti ujian Pap biasa.

Saya Pernah Melakukan Histerektomi. Adakah Saya Masih Perlu Ujian Pap?
Ia bergantung kepada jenis pembedahan histerektomi (pembedahan untuk membuang rahim) yang anda lakukan dan sejarah kesihatan anda. Wanita yang telah melakukan histerektomi perlu berbincang dengan doktor mereka sama ada mereka perlu ujian Pap rutin.

Jika anda tidak lagi mempunyai serviks kerana anda mempunyai histerektomi atas sebab-sebab selain daripada kanser, anda tidak perlu ujian Pap.

Jika anda mempunyai histerektomi kerana sel-sel serviks tidak normal atau kanser pangkal rahim, anda perlu menjalani ujian Pap setiap tahun sehingga anda mempunyai tiga ujian biasa.
Jika rahim anda telah dibuang tetapi anda masih mempunyai serviks (jenis histerektomi tidak biasa ), anda perlu ujian Pap yang tetap sehingga anda berumur 65 dan mempunyai tiga ujian Pap biasa berturut-turut tanpa sebarang keputusan yang tidak normal dalam tempoh 10 tahun.

Berapa Kerap Saya Perlu Membuat Ujian Pap Smear ?
Ia bergantung kepada umur dan sejarah kesihatan. Berbincanglah dengan doktor anda tentang apa yang terbaik untuk anda. Kebanyakan wanita boleh mengikuti garis panduan ini:

  • Jika anda antara umur 21 dan 29 , anda perlu mendapatkan ujian Pap setiap 3 tahun.
  • Jika anda antara umur 30 dan 64, anda perlu mendapatkan ujian Pap dan human papillomavirus (HPV) bersama-sama setiap 5 tahun atau ujian Pap sahaja setiap 3 tahun.
  • Jika anda berumur 65 atau lebih tua , minta pandangan doktor anda jika anda boleh berhenti melakukan ujian Pap.


Sesetengah wanita mungkin perlu ujian Pap yang lebih kerap. Anda perlu berbincang dengan doktor anda tentang mendapatkan ujian Pap lebih kerap jika:

  • Anda mempunyai sistem imun yang lemah akibat daripada permindahan organ, kemoterapi, atau penggunaan steroid.
  • Ibu anda telah terdedah kepada diethylstilbestrol (DES) semasa hamil.
  • Anda mempunyai rawatan untuk hasil Pap tidak normal atau kanser pangkal rahim pada masa lalu.
  • Anda adalah positif - HIV. Wanita yang menghidap HIV (virus yang menyebabkan AIDS) adalah lebih berisiko tinggi untuk menghidap kanser pangkal rahim dan penyakit serviks yang lain. Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit US (CDC) mengesyorkan bahawa semua wanita positif HIV menjalani ujian Pap awal, dan diuji semula 6 bulan kemudian. Jika kedua-dua ujian Pap adalah normal, wanita positif HIV boleh mendapatkan ujian Pap setiap tahun pada masa akan datang .


Bagaimana Saya Boleh Bersedia Untuk Ujian Pap? 
Beberapa perkara boleh menyebabkan keputusan ujian Pap tidak tepat. Oleh itu terdapat langkah yang boleh diambil oleh wanita sebelum menjalani ujian Pap supayahasil ujian adalah tepat. Selama dua hari sebelum ujian jangan:

  • Menggunakan tampon 
  • Gunakan krim faraj, suppositories, atau ubat-ubatan 
  • Gunakan semburan deodoran faraj atau serbuk 
  • Melakukan hubungan seks 
  • Melakukan douching


Adakah Saya Perlu Mendapatkan Ujian Pap Apabila Saya Datang Haid? 
Tidak. Doktor mencadangkan ujian Pap dilakukan apabila anda tidak datang haid. Masa yang terbaik untuk diuji adalah 10 hingga 20 hari selepas hari pertama haid anda.


Bagaimanakah Ujian Pap Dilakukan? 
Doktor boleh melakukan ujian Pap semasa pemeriksaan pelvik. Ia adalah ujian yang mudah dan cepat. Anda akan baring di atas meja pemeriksaan. Doktor akan meletakkan alat yang dinamakan spekulum (mulut itik) ke dalam faraj dan akan membukanya untuk melihat serviks anda. Beliau kemudian akan menggunakan kayu khas atau berus untuk mengambil sedikit sel dari permukaan dan di dalam serviks. Sel-sel diletakkan di atas slaid kaca dan dihantar ke makmal untuk ujian. Ujian Pap mungkin sedikit tidak selesa tetapi tidak menyakitkan. Anda mungkin akan mengalami sedikit keluaran cecair daripada faraj selepas ujian dijalankan.

Bila Saya Akan Mendapat Keputusan Ujian Pap Saya?
Biasanya ia mengambil masa satu hingga tiga minggu untuk mendapatkan keputusan ujian Pap. Kebanyakan masa, keputusan ujian adalah normal. Jika ujian menunjukkan bahawa sesuatu yang abnormal, doktor akan menghubungi anda untuk menjadualkan ujian lanjut. Terdapat banyak sebab untuk hasil ujian Pap tidak normal. Keputusan ujian Pap tidak normal tidak semestinya bermakna anda mempunyai kanser.

Ujian Pap Saya Adalah "Abnormal". Apa Yang Berlaku?
Ianya menakutkan untuk mendengar bahawa keputusan ujian Pap adalah " abnormal". Tetapi keputusan ujian Pap tidak normal biasanya tidak bermakna anda menghidap kanser . Selalunya ada masalah kecil dengan serviks. Jika keputusan ujian Pap tidak jelas atau menunjukkan perubahan kecil dalam sel-sel serviks, doktor anda mungkin mengulangi ujian Pap dengan serta merta, dalam 6 bulan, atau setahun, atau dia boleh menjalankan lebih banyak ujian .

Sesetengah sel-sel yang tidak normal akan bertukar menjadi kanser. Merawat sel-sel abnormal yang tidak akan hilang sendiri boleh mencegah hampir semua kes kanser serviks. Jika anda mempunyai keputusan tidak normal, bincang dengan doktor tentang apa yang mereka maksudkan. Doktor anda perlu menjawab apa-apa soalan yang anda ada dan menjelaskan apa sahaja yang anda tidak faham. Rawatan untuk sel-sel tidak normal sering dilakukan di klinik semasa pemeriksaan rutin.

Jika ujian mendapati perubahan yang lebih serius dalam sel-sel serviks, doktor akan mencadangkan agar lebih banyak ujian dilakukan. Keputusan ujian ini akan membantu doktor anda menentukan rawatan yang terbaik.

Keputusan Ujian Pap Saya Adalah "Positif Palsu". Apakah Maknanya?
Ujian Pap tidak sentiasa sempurna. Keputusan negatif palsu dan positif palsu boleh berlaku. Ini boleh mengelirukan.

  • Palsu positif: Ujian Pap positif palsu berlaku apabila seorang wanita diberitahu dia mempunyai sel-sel pangkal rahim yang tidak normal, tetapi sel-sel tidak benar-benar tidak normal atau kanser. Jika doktor anda berkata keputusan Pap anda adalah positif palsu, tidak ada masalah.
  • Negatif palsu: Ujian Pap negatif palsu apabila wanita itu diberitahu sel beliau adalah normal, tetapi ada masalah dengan sel-sel serviks yang terlepas pandang. Negatif palsu melambatkan penemuan dan rawatan sel-sel serviks yang tidak sihat. Tetapi menjalani ujian Pap secara tetap akan meningkatkan peluang anda untuk mencari apa-apa masalah. Kanser pangkal rahim biasanya mengambil masa beberapa tahun untuk berkembang. Jika sel-sel tidak normal yang terlepas pandang pada satu masa, ia mungkin akan ditemui pada ujian Pap seterusnya.


Bagaimana Saya Boleh Mengurangkan Risiko Mendapat Kanser Pangkal Rahim ?
Anda boleh mengurangkan peluang anda untuk mendapat kanser pangkal rahim dalam beberapa cara:

  • Dapatkan ujian Pap biasa. Ujian Pap yang tetap membantu doktor anda mencari dan merawat sel-sel abnormal sebelum mereka bertukar menjadi kanser.
  • Dapatkan vaksin HPV (jika anda 26 atau lebih muda). Kebanyakan kes kanser pangkal rahim adalah disebabkan oleh sejenis HPV yang disebarkan dari seorang ke seorang melalui hubungan kelamin. Kebanyakan wanita tidak tahu mereka mempunyai HPV. Ia biasanya tersembunyi. Walaupun ia kadang-kadang akan hilang dengan sendiri, ia boleh menyebabkan perubahan dalam sel-sel serviks. Ujian Pap biasanya dapat mengenal pasti perubahan ini. Untuk mengetahui lebih lanjut, baca fakta mengenai vaksin HPV dan wanita muda.
  • Amalkan monogami. Mempunyai hubungan seks dengan hanya satu pasangan juga boleh mengurangkan risiko diserang kanser pangkal rahim. Setia kepada satu sama lain. Ini bermakna bahawa anda hanya mempunyai hubungan seks dengan satu sama lain dan tidak dengan orang lain.
  • Gunakan kondom. Cara terbaik untuk mengelakkan sebarang jangkitan kelamin (STI ), termasuk HPV, punca kebanyakan kes kanser pangkal rahim , adalah untuk tidak melakukan hubungan seks vagina, oral, atau dubur. Jika anda melakukan hubungan seks, gunakan kondom. Kondom mengurangkan risiko anda mendapat HPV dan STI yang lain. Walaupun HPV juga boleh berlaku di kawasan kemaluan lelaki dan wanita yang tidak dilindungi oleh kondom, kajian menunjukkan bahawa penggunaan kondom dikaitkan dengan yang lebih rendah kadar kanser pangkal rahim. Lindungi diri anda dengan kondom setiap kali anda melakukan seks faraj, dubur, atau oral.


Bagaimana Saya Boleh Mendapatkan Ujian Pap Percuma Atau Kos Rendah?

  • Jika anda mempunyai insurans , semak dengan pembekal insurans anda untuk mengetahui apa yang termasuk dalam pelan anda.
  • Jika anda tidak mempunyai insurans, cari satu program berdekatan dengan anda yang menawarkan ujian Pap kos rendah atau percuma, biasanya ditaja oleh Kerajaan.
  • Sesetengah majikan menyediakan ujian Pap percuma kepada kakitangan wanita dengan syarat-syarat tertentu. Semak dengan majikan anda sekiranya anda layak untuk mengikuti program tersebut.

Di Mana Saya Boleh Lakukan Ujian Pap?
  • Klinik Kesihatan atau Hospital Kerajaan
  • Klinik Perancangan Keluarga
  • Klinik atau Hospital Swasta
Semoga bermanfaat :)


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...