"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Apa Dah Jadi?

Assalamualaikum.


Pernah tak nampak gambar kat atas ni? Gambar ni sekarang tengah hangat tersebar di facebook. Alkisah sepasang kekasih remaja tanpa rasa bersalah duduk di kerusi yang dikhaskan untuk wanita mengandung dan wanita menggendong anak dalam pengangkutan awam. Sedangkan di sebelah mereka seorang wanita sedang menggendong anak berdiri sebab tak ada tempat duduk.

Apa yang saya perihatin di sini ialah ahli masyarakat kita semakin lama semakin kurang nilai-nilai sivik. Tak ada rasa kasihan mahupun bersalah lihat ibu tersebut menggendong anak. Dan faham sajalah kalau naik train, tentulah bergoyang-goyang. Anak yang digendong bukannya kecil, boleh jadi hampir 10 kg, sama berat dengan seguni beras. Awak berdua pula terlentok melayan handphone tanpa perasaan.

Saya agak sensitif dengan perkara begini. Bukan sebab saya seorang ibu, bukan sebab saya pernah mengandung. Tapi perkara seperti menghormati wanita terutamanya yang mengandung dan menggendong anak, mengutamakan warga tua, perkara seperti ini pada saya cuma common sense. Tak perlu diajar di sekolah. Semua orang sepatutnya ada common sense untuk mengamalkan nilai sivik seperti ini.

Saya ada pengalaman saya sendiri. Ketika Kautsar baru berusia 3 hari, saya ke klinik kesihatan bawa Kautsar untuk pemeriksaan jaundice. Dalam keadaan baru 3 hari bersalin, saya jalan perlahan-lahan menuju ke kerusi menunggu terdekat untuk duduk sementara suami uruskan pendaftaran. Mata saya tak lepas melihat kerusi terdekat, sambil perlahan-lahan dukung Kautsar yang agak berat. Tiba-tiba wanita muda yang duduk di sebelah kerusi kosong tersebut telak tangannya di kerusi tu, tanda tempat itu ada orang lain akan duduk. Sakitnya hati saya. Terus saya jalan melepasi dia menuju ke kerusi kosong yang lain, bersebelahan ibu-ibu yang sama-sama bawa bayi untuk pemeriksaan jaundice. Suami pula duduk di tempat lain sebab tiada kerusi kosong di situ. Bila saya perhatikan, rupanya wanita tadi sedang menunggu untuk buat buku mengandung. Tempat kosong di sebelahnya di reserve untuk suami dia. Alahai, sweetnya.

Esoknya Kautsar berusia 4 hari, saya bawa Kautsar untuk pemeriksaan jaundice di hospital swasta. Ketika balik, saya dan suami berpecah di pintu utama. Suami ke tempat parking untuk ambil kereta, saya ke kerusi menunggu. Saya dah hampir tiba di sebuah kerusi kosong, tiba-tiba wanita Cina dan anak remaja lelakinya terus letak barang-barang di kerusi kosong tersebut bila mereka nampak saya mahu duduk. Tentu mereka reserve kerusi itu untuk orang lain juga. Terus saya pandang muka mereka berdua, pusing dan berpatah balik. Depan mereka, saya tunggu suami sambil berdiri mendukung Kautsar. Tak apa, saya sihat. Kautsar pun sihat. Kami mampu berdiri berdua.

Saya tak kata semua warga kita begitu. Cuma segelintir saja, tapi tetap tak boleh diterima. Saya ada berjumpa orang-orang baik yang sangat perihatin dengan ibu mengandung dan menggendong anak. Saya pernah bawa Kautsar ke Jusco ketika usianya 2 minggu. Bila Kautsar menangis, saya perlu susukan Kautsar tapi tiada tempat duduk. Hari minggu. Ramai orang bershopping raya. Semua kerusi penuh. Tapi seorang wanita bangun dan minta saya duduk di tempatnya. Minggu depannya sekali lagi bawa Kautsar ke Jusco. Situasi yang sama. Sebab tiada tempat duduk, saya menyusukan Kautsar sambil berdiri, sementara suami ke surau. Satu pasangan Cina sedang duduk, suaminya menunggu si isteri makan aiskrim. Ketika saya sedang berdiri menyusukan Kautsar, lelaki Cina tersebut melambai panggil saya. Beliau dan isteri telah berganjak untuk sediakan ruang untuk saya. Terima kasih kedua-duanya.

Entri ini bukan bertujuan untuk mengata atau menghina atau merungut. Cuma sebagai pembuka mata, apa dah jadi dengan sopan santun, budi bahasa dan sifat kasih sayang kita. Tanggungjawab ibu bapa mendidik anak, saya harap Kautsar besar menjadi wanita bermaruah, tinggi harga diri dan berbudi pekerti. InshaAllah.

Anak ibu ayah. Besar jadi wanita solehah ye :)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...