"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Mac: Bulan Cinta Noraihan & Qusyairi

Assalamualaikum.

Tajuk entri kali ini, amboi amboi amboi. Romantik gitu. Bulan Mac sangat bermakna kepada kami suami isteri. Bulan Mac begini, dua tahun lepas kami selamat diijabkabulkan sebagai suami isteri. Kisah cinta kami, nak kongsi pun segan. Haha. Cukup sekadar tahu, kami tak bercinta lama pun. Cuma tujuh bulan sejak pertama kali kenal En Qusyairi, Pn Noraihan dah selamat jadi isteri beliau.

Alhamdulillah. Nikmat yang sangat disyukurkan menjadi isteri kepada En Qusyairi :)

Cuma beberapa hari lagi menjelang ulangtahun kedua pernikahan kami. Majlis kami ringkas; nikah, sanding, photoshoot dalam satu hari. Hampir semuanya kami berdua uruskan sendiri. Seminggu kemudian, majlis sebelah pihak lelaki pula. Alhamdulillah lancar perjalanan majlis kami di kedua-dua belah pihak.




Menjadi isteri En Qusyairi tak susah. Beliau sangat baik dan penyayang. Setiap kerja rumah kami lakukan bersama, tapi sering juga beliau sendiri lakukan kerana tak mahu saya penat. Kami serasi dalam minat yang kami kongsi. Cuma selepas berkahwin baru saya dapat kenali beliau sebenar-benarnya, ternyata beliau seorang yang sering mengalah untuk kepentingan orang lain. Dan terasa seolah-olah saya bertanggungjawab menjaga beliau jangan sampai diambil kesempatan oleh orang-orang yang mengambil peluang.

Antara kami berdua, ada satu perkara yang sangat serasi. Minat kami melancong terutamanya berbackpacking. Sehari selepas majlis di sebelah lelaki, kami bercuti ke Cameron Highland. Bukanlah percutian yang dirancang, tetapi keluarga dan makcik kesayangan beliau mahu kami berehat setelah penat selesai majlis.

Bulan madu kami yang sebetulnya merupakan pengembaraan 10 hari 11 malam merentasi seluruh Sabah. Dari Kota Kinabalu menaiki kereta api ke Beaufort, patah balik ke Kota Kinabalu. Menaiki kapal terbang ke Sandakan, menaiki bas ke Lahad Datu. Ke Tawau dengan pacuan empat roda. Seterusnya menaiki bot laju ke Pulau Mabul. Perjalanan yang takkan pernah kami lupa.

Ulang tahun pertama pernikahan kami pula di sambut di Bandung, Indonesia. Tempat percutian kegemaran kami. Ketika itu saya hamilkan Kautsar hampir tujuh bulan. Kemudian kami sepatutnya ke Saigon, Vietnam tapi rancangan bertukar kerana kehamilan saya waktu itu yang terlalu sarat tidak disarankan untuk menaiki kapal terbang.




Penyeri rumahtangga kami hadir saat kami begitu fokus dengan kerja dan keluarga. Waktu itu kami terpisah seminggu atas tuntutan kerja. Saya dapat rasanya sesuatu yang berbeza, tapi tak mahu memberi harapan pada En Qusyairi kerana beliau jauh ketika itu. Taknaklah saya memberi harapan kepada orang yang saya sayang, dah kemudian semudahnya menarik semula harapan itu. Sudah tentu hati beliau akan tercalar. Cuma setelah kami bersama semula, kami bincangkan kemungkinan itu.

Waktu itu kami sedang bercuti di Shah Alam-Bukit Tinggi-Genting Highland. Subuh yang indah itu, ujian kehamilan tunjukkan saya sah hamil anak pertama kami. Alhamdulillah. Memang terbaik rancangan Allah swt. Kami yang cuma berkenalan setengah tahun sebelum bernikah, sudah selesai mengenali hati budi sebagai suami isteri. Kamu sudah hampir puas berjalan berdua ke sana ke mari. Waktu itu memang kami benar-benar bersedia memiliki cahayamata. Sebagai hadiah kehamilan saya, En Qusyairi hadiahkan sesi photoshoot kehamilan untuk merakam cantiknya isteri beliau saat hamil. Terima kasih, zauj.



Alhamdulillah. Genap sembilan bulan kemudian lahir cahayamata sulung kami, Kautsar. Bayi kami lahir cukup bulan secara normal dan sangat sihat. Kelahiran Kautsar sangat mudah dan lancar. Kelakar pun ada. Hehe. Kami tak menjangka akan melahirkan pada hari itu, jadi kami cuma ke hospital untuk pemeriksaan biasa. Tiba-tiba Kautsar lahir dengan mudah, syukur Ya Allah. Keluarga dan kawan-kawan tak menjangka Kautsar akan lahir hari itu. Kejutan yang indah. Saya suka menanggap kelahiran Kautsar adalah hadiah ulangtahun kelahiran istimewa untuk En Qusyairi.



Dan bulan ini cukup dua tahun kami layari bahtera rumahtangga ini bersama. Permulaan yang cukup sempurna dalam mengejar kebahagiaan di syurga nanti. Alhamdulillah syukur kepada Allah swt untuk nikmat rumahtangga dan keluarga yang sangat bahagia. Alhamdulillah untuk nikmat rezeki yang sentiasa mencurah-curah, untuk setiap masa kami sekeluarga sentiasa bersama. Sangat jarang berjauhan dengan beliau, hatta di tempat kerja sekalipun.

Terima kasih kerana menjadi suami terbaik yang dikirim Allah swt untuk memimpin keluarga kita ke jannah-Nya. Kerana sentiasa menyokong setiap usaha yang tindakan isterimu. Kerana bangun malam mendodoi anak supaya isterimu dapat berehat seketika. Terima kasih kerana menyokong misi penyusuan susu ibu yang isterimu tempuhi sejak lahirnya puteri kita. Terima kasih kerana tak pernah lupa menyediakan pam dan botol susu setiap pagi, supaya mudah isterimu mengepam selesai usai solat subuh. Kerana tak pernah gagal mencuci botol susu dan pam susu setiap kali balik kerja. Kerana berpanas-panas bersama di dapur memasak makan malam kita. Kerana mengizinkan isterimu bekerja dan berniaga walaupun segala perbelanjaan rumahtangga kamu yang tanggung. Dan terima kasih kerana menjadi kawan yang sentiasa mendengar saat diri ini perlukan perhatian. Dan tak lupa untuk hadiah ulangtahun yang sangat istimewa.


Untuk dua tahun yang teramat bermakna, terima kasih untuk segalanya.


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...