"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Gejala Kekurangan Protein: 5 Tips Mengenali Kekurangan Protein

Assalamualaikum.

Protein adalah makromolekul yang terdapat di semua bahagian tubuh. Protein berperanan dalam setiap fungsi tubuh, baik untuk pertumbuhan dan perkembangan fizikal, menjaga aras tenaga, perlindungan tubuh, serta metabolisme lemak dan karbohidrat yang diperlukan untuk penghasilan tenaga. Meskipun tubuh menghasilkan protein sendiri, sumber protein dari makanan masih tetap diperlukan, terutama bagi orang yang sibuk dan kurang istirahat.

Jika berlaku kekurangan protein, tubuh akan menggunakan protein yang disimpan dalam badan sehingga boleh menimbulkan pelbagai kesan negatif. Berikut adalah beberapa tips untuk mengetahui apakah seseorang mengalami defisiensi (kekurangan) protein.


1. Otot Lemah
Otot dalam tubuh terdiri dari dua jenis protein yang disebut aktin dan miosin yang bekerja bersama untuk menghasilkan gerakan. Jaringan ini juga yang pertama ditargetkan oleh tubuh ketika terjadi kekurangan protein. Otot yang kekurangan protein akan cepat nyeri, kejang dan lemah.


2. Penurunan Berat Badan
Penurunan berat badan mungkin menjadi berita gembira bagi orang yang sedang melakukan diet ketat. Tetapi harus waspada kerana penurunan berat badan mungkin bererti kekurangan protein terutama bila berat badan berubah secara mendadak. Kekurangan protein boleh menyebabkan edema iaitu kelebihan cecair di pelbagai bahagian tubuh terutama pada bahagian bawah kaki sehingga menyebabkan pembengkakan.


3. Luka Lambat Sembuh
Jika kebetulan memiliki luka, cuba perhatikan waktu penyembuhannya. Kolagen merupakan protein pada kulit yang membuatkan kulit anjal dan kuat. Orang yang kekurangan protein sering menunjukkan penyembuhan luka lambat kerana kekurangan kolagen. Selain itu, kulit juga menjadi lebih sensitif terhadap sinar matahari dan boleh menyebabkan ruam, kekeringan, dan kulit mengelupas.


4. Kuku dan Rambut Rosak
Rambut dan kuku terdiri daripada protein yang disebut keratin. Kekurangan protein boleh dikesan dengan melihat kepada kuku dan rambut yang tidak sihat. Rapuh dan munculnya lapisan pada kuku merupakan tanda-tanda kuku tidak sihat. Begitu juga rambut yang berhenti tumbuh, keguguran rambut dan rambut bercabang merupakan gejala kekurangan protein yang boleh dilihat pada rambut.


5. Gejala Letih Lesu
Kelesuan sering dianggap sebagai akibat bekerja terlalu keras, kurang tidur, atau terlalu banyak tidur. Namun, kekurangan tenaga yang menyebabkan kelesuan merupakan salah satu cara tubuh memberitahu bahawa anda kekurangan protein.

Cadangan
Selalu perhatikan pola makan, terutamanya  jika anda seorang vegetarian tegar. Pastikan untuk mengambil sayuran kaya protein seperti produk kekacang dalam diet harian anda. Anda juga boleh mengamalkan suplemen protein tulen yang berkualiti tinggi dan selamat.




ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...