"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Penyakit Spina Bifida Pada Bayi Baru Lahir.

Assalamualaikum.


Apakah Spina Bifida?

Spina Bifida adalah kecacatan kelahiran yang boleh menyebabkan kelumpuhan kekal. Spina Bifida bermaksud "tulang belakang terbelah." Spina Bifida berlaku semasa bayi di dalam rahim dan tulang belakang tidak bercantum sepenuhnya. Setiap hari, kira-kira lapan bayi yang dilahirkan di Amerika Syarikat mempunyai Spina Bifida atau kecacatan kelahiran otak dan tulang belakang yang hampir sama.

Apa yang menyebabkan Spina Bifida?
Tidak ada yang pasti. Para saintis percaya bahawa faktor genetik dan persekitaran bertindak bersama-sama untuk menyebabkan keadaan ini.

Jenis-jenis Spina Bifida

  1. Occult Spinal Dysraphism (OSD): Bayi dengan kecacatan ini mempunyai lesung pipit di bahagian bawah belakang mereka. 
  2. Spina Bifida Occulta: Ia sering dipanggil "Spina Bifida tersembunyi" kerana kira-kira 15 peratus daripada orang yang sihat mempunyainya dalam keadaan tidak sedar. 
  3. Meningocele: Meningocele menyebabkan sebahagian daripada saraf tunjang terkeluar melalui tulang belakang.
  4. Myelomeningocele (Meningomyelocele): juga dikenali sebagai Spina Bifida Cystica. Merupakan jenis spina bifida yang paling teruk, aa berlaku apabila bahagian saraf tunjang dan saraf datang melalui bahagian terbuka tulang belakang. 


Bagaimanakah Spina Bifida Dirawat?
Seorang kanak-kanak dengan Meningomyelocele biasanya dikendalikan di dalam tempoh dua hingga tiga hari lepas lahir. Ini menghalang jangkitan dan membantu menyelamatkan saraf tunjang daripada kerosakan yang lebih.

Seorang kanak-kanak dengan Meningocele biasanya dirawat dengan pembedahan, selalunya kanak-kanak itu tidak lumpuh. Kebanyakan kanak-kanak dengan keadaan ini membesar secara normal, tetapi mereka perlu diperiksa oleh doktor kerana mereka boleh mempunyai masalah serius yang lain.

Kanak-kanak dengan OSD harus dirawat oleh pakar bedah. Kebanyakan pakar berpendapat pembedahan perlu dilakukan awaak untuk menjaga saraf dan otak daripada menjadi lebih rosak.

Spina Bifida Occulta biasanya tidak perlu dirawat. '

Apa yang boleh anda lakukan untuk mencegah Spina Bifida?
Wanita yang ingin hamil perlu mengambil asid folik sebelum dan dalam tempoh tiga bulan pertama kehamilan. Persatuan Spina Bifida Amerika Syarikat mencadangkan wanita untuk mengambil vitamin dengan 400 mcg (0.4 mg) asid folik setiap hari pada sepanjang masa mereka berpotensi untuk hamil.

Wanita yang mempunyai anak atau adik-beradik dengan Spina Bifida, pernah mempunyai kehamilan terjejas atau menghidap Spina Bifida perlu mengambil 4000 mcg (4.0 mg) asid folik untuk satu hingga tiga bulan sebelum dan dalam tempoh tiga bulan pertama kehamilan.

Apakah asid folik?
Asid folik adalah vitamin yang diperlukan oleh tubuh untuk berkembang dan menjadi sihat. Ia didapati dalam banyak makanan, tetapi bentuk buatan manusia atau sintetik dalam pil sebenarnya lebih baik diserap oleh badan kita.

Apakah keadaan yang berkaitan dengan Spina Bifida?
Kanak-kanak dan orang dewasa muda dengan Spina Bifida boleh mempunyai masalah mental dan sosial. Mereka juga boleh mempunyai masalah berjalan, alahan getah, obesiti, kerosakan kulit, gangguan gastrousus, kurang upaya, kemurungan, tendonitis dan isu-isu seksual.

Apa wujud batasan fizikal?
Penghidap Spina Bifida mesti belajar bagaimana untuk bergerak dengan sendirinya tanpa bantuan, dengan menggunakan peralatan seperti tongkat, pendakap atau kerusi roda. Doktor, jururawat, guru-guru dan ibu bapa perlu tahu apa yang kanak-kanak yang boleh dan tidak boleh lakukan untuk berdikari, bermain dengan anak-anak yang tidak orang kurang upaya dan untuk menjaga dirinya sendiri.

Bolehkah Spina Bifida dikesan sebelum kelahiran?
Ya. Terdapat tiga ujian *.

  1. Ujian darah dalam 16 hingga minggu ke-18 kehamilan. Ini dikenali sebagai alpha-fetoprotein (ujian saringan AFP). Ujian ini adalah lebih tinggi pada kira-kira 75-80% daripada wanita yang mempunyai janin dengan Spina Bifida.
  2. Satu ultrasound janin. Ini juga dipanggil sonogram dan boleh menunjukkan tanda-tanda Spina Bifida seperti tulang belakang yang terbuka.
  3. Ujian di mana sejumlah kecil cecair dari rahim itu diambil melalui jarum nipis. Ini dipanggil amniosentesis ibu dan boleh digunakan untuk melihat tahap protein.

* Ibu bapa perlu tahu bahawa tidak ada ujian perubatan adalah sempurna, dan ujian ini tidak selalu betul.

Bolehkah kanak-kanak Spina Bifida membesar secara normal?
Ya. Dengan rawatan, kanak-kanak Spina Bifida boleh menjalani kehidupan yang normal. Kebanyakan pesakit spina bifida boleh bersekolah dan bersukan seperti biasa. Dengan kemajuan perubatan, kira-kira 90 peratus daripada bayi yang lahir dengan Spina Bifida kini hidup sehingga dewasa, kira-kira 80 peratus mempunyai kecerdasan yang normal dan kira-kira 75 peratus bermain sukan dan melakukan aktiviti lain.

Bagaimanakah Spina Bifida diuruskan?
Oleh sebab jenis dan tahap penyakit ini berbeza bagi individu berlainan, setiap pesakit menghadapi cabaran yang berbeza dan mungkin memerlukan rawatan yang berbeza. Cara terbaik untuk menguruskan Spina Bifida adalah dengan pendekatan pasukan. Ahli-ahli pasukan mungkin termasuk pakar bedah neuro, pakar urologi, orthopedists, ahli terapi fizikal dan pekerjaan, orthotists, ahli psikologi dan pekerja sosial perubatan.

Maklumat ini tidak mengandungi nasihat perubatan untuk mana-mana individu. Seperti kes-kes tertentu mungkin berbeza-beza dari maklumat umum dibentangkan di sini, Spina Bifida Association menasihati pembaca untuk berunding berkelayakan perubatan atau lain-lain profesional secara individu.

Gregory S. Liptak, MD, MPH

[Sumber]

SET HAMIL SHAKLEE MENGHALANG BERLAKUNYA SPINA BIFIDA


Set Hamil Shaklee lengkap dengan 400mcg asid folik, kalsium magnesium untuk perkembangan tulang bayi, omega untuk perkembangan sendi dan otak bayi. Memberi ibu tenaga dan nutrisi lengkap sepanjang kehamilan. Tidak meloyakan. Mudah ditelan.

Berminat boleh hubungi kami.



ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...