"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Tips: Petua Hamil Tanpa Stretchmark.

Assalamualaikum.

Nak kongsi pengalaman saya hamilkan Kautsar dulu. Masa mula-mula tau saya hamil, perkara paling saya takut sekali ialah STRETCH MARKS. Mana taknya, waktu tu kakak saya baru je lahirkan anak sulung. Stretch mark kat badan dia, ya ampun, MENAKUTKAN!


Saya buat bacaan tentang stretch mark, antara faktanya stretch marks ni menurun ikut genetik kita. Maksudnya kalau mak-mak kita dulu hamil penuh stretch marks, kemungkinan besar kita pun akan ada stretch marks bila hamil.

Lagi la menakutkan! Sebab mak saya dulu memang banyak sangat stretch marks. Kakak-kakak saya pun semua penuh stretch marks dari pusat sampai ke paha. Dari punggung sampai ke betis. Sampaikan akak bidan yang datang jaga kakak saya berpantang pun terkejut. Sepanjang 15 tahun pengalaman dia jaga wanita bersalin, ini kes stretch marks paling teruk dia pernah jumpa.

Stretch marks ni berlaku sebab kulit merekah bila perut semakin membesar. Disebabkan kulit tak dapat mengembang secepat kadar perut kita membesar, maka kapilari darah di kulit akan pecah disebabkan tegangan kulit yang keterlaluan. Kapilari yang pecah tu yang menyebabkan tanda merah-merah, kadang-kadang jadi warna biru ungu atau hitam dan menyebabkan gatal.

Jangan garu tau! Lagi garu lagi teruk nanti jadinya.

Ahamdulillah sepanjang hamilkan Kautsar, saya tak ada stretch marks langsung. Kat perut tak ada, paha, lengan, punggung, betis pun tak ada. Padahal saya tak pernah sapu apa-apa krim, losyen atau minyak (ada beli tapi tak sapu hehe).

Petua saya: ESP Shaklee. Saya cuma amalkan minum ESP Shaklee sehari 3 kali. Sarapan pagi, minum petang dan minum malam. Sampai minggu ke-38 masih tak ada stretch marks, saya gembira sangat. Hingga saat bersalin pun tak ada stretch marks. Alhamdulillah.

Satu lagi yang saya perasan, bila amalkan ESP masa hamil ni, kulit jadi bbersinar glowing. Pori pun mengecil. Saya memang jenis kulit kombinasi, susah dijaga dan sangat sensitif. Waktu hamil, perubahan hormon menyebabkan kulit jadi kering dan kusam. Lepas amalkan ESP kulit jadi normal malah lebih cerah dan sekata tonanya.

Untuk bakal ibu bertuah macam saya, tak perlu banyak penjagaan ketika hamil untuk elakkan stretch marks. Bagi yang berpotensi untuk ada stretch marks, saya share sikit petua elakkan stretch marks:

  • Amalkan sapu krim/losyen/minyak anti stretch marks sebaik saja tau sedang hamil. Sapu 2 kali sehari selepas mandi.
  • Banyakkan makan sayur-sayuran hijau supaya kulit mudah meregang.
  • Jangan garu kalau gatal. Sebaiknya gosok secara perlahan atau sapukan krim.
  • Banyakkan minum air masak, sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

Berminat nak dapatkan Set Hamil Shaklee, boleh hubungi kami untuk konsultasi percuma dan harga istimewa.

Semoga bermanfaat :)


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...