"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Channel YouTube Kegemaran Kautsar.

Assalamualaikum.

Biasa kita dengar tak elok bagi anak-anak tengok youtube atau main tablet banyak-banyak kan. Tapi tak boleh tidak, budak-budak memang senang tertarik dengan video. Yelah, untuk mata mereka yang masih suci tu rasa menarik sangat nampak warna-warni, kartun comel, suara nyaring.

Memang menarik kan!

Ada sesetengah bayi yang mula tengok video sebelum umur setahun. Kautsar lambat sikit. Seingat rehan, Kautsar mula minat nak tengok video kartun masa perut rehan dah boyot diisi dek Arfa. Sebelum tu Kautsar cuma ada sesekali tengok homevideo kami, rakaman yang ada muka dia, suara ibu atau abahnya, atau ada abang luqman kesayangan.

Lebih kurang usia setahun 5 bulan, Kautsar baru minat tengok video kartun. Kami bagi je tengok, asalkan dipantau. Ada beberapa channel youtube yang kautsar suka. Kami suami isteri pun approve sebab banyak lagu-lagu nursery rhymes yang best dan bermotifkan nasihat.

Jom layan channel youtube kegemaran kautsar.

1. Chuchu TV

Klik untuk ke channel Chuchu TV
Chuchu TV ni channel dari India. Yup, India. Tapi bahasa inggeris dalam video-video Chuchu TV ni tak berapa slang india sangat. Boleh kata susah nak dengar slang India. Rehan approve channel ni sebab banyak sangat lagu nursery rhymes yang best. Animation pun sangat ohsem. Dah dijangka sebab universiti di India terkenal dengan animasi yang hebat. Chuchu TV ni animasinya tak la hebat macam Final Fantasy. Tapi sangat detail. Scene budak-budak main kat taman permainan, suasana latar belakang pun dibuat dengan detail. Lagu kegemaran kautsar: The Wheels On The Bus New York City.


2. BabyTV

Klik untuk ke channel Baby TV.
Babytv ni channel kat Astro 618. Mahal langgan Astro, membazir duit je. Jadi kita tengok kat youtube je ok. Hihi. Yang best tentang channel ni ada banyak video. Ada instrumental, ada games, ada numbers, lagu, semuanya ada. Sangat educational. Video kegemaran kautsar: semua video nursery rhymes yang keluar gambar peacock warna merah. Video kegemaran ibu: Miss Mary Mack.


3. All Babies Channel (ABC)

Klik untuk ke channel ABC.
Sama macam Chuchu TV dan BabyTV, ABC ni best sebab animasi comel. Dan ada banyak sangat video nursery rhymes yang sedap didengar. Suara yang nyanyi tu kanak-kanak, jadi tersangatlah comel. Lagu kegemaran kautsar: Alphabet Phonic Song.


4. Muffin Songs

Klik untuk ke channel Muffin Songs.
Muffin Songs ada lebih kurang 150 video nursery rhymes. Rehan suka, kautsar pun suka. Animasi comel. Suara pun sedap. Kalau betul tekaan rehan la, Muffin Songs ni channel China/Jepun/Korea kot. Sebab muka kartunnya sepet-sepet sikit. Slang pun boleh dengar sikit-sikit. Lagu kegemaran Kautsar: Mary Had A Little Lamb. Lagu kegemaran rehan: Pop Goes The Weasel.

5. Маша и Медведь (Marsha and The Bear)

Klik gambar untuk ke link Marsha Medved.
Yang ni bukan kautsar je suka. Rehan dan zauj Qusyairi pun suka. Sangat suka sampai kami download semua episod dan pasang kat tv. Haha. Yang ni bukan lagu, ni channel kartun Marsha Medved. Kisah Marsha yang nakal dengan kawannya Bear yang penyabar. Siri ni ada yang dah dialih ke bahasa inggeris. Tapi kami suka tengok yang bahasa Rusia. Walaupun tak paham sepatah pun. Hihi. Ada episod yang ada lagu, ada yang tak ada. Jalan cerita sangat best, animasi sangat mantap dan watak-watak sangat-sangat comel. Nora bagi 5 bintang!

Ok setakat ni 5 channel ni je yang kautsar layan. Tu pun sebenarnya banyak yang kautsar layan sekilas pandang je. Sekarang kautsar tengah musim layan Marsha. Nasib baik banyak episod. Kami dah download episod 1-48, marathon tengok kat tv. Selain Marsha, all time favourite kautsar lagu nasyid bunyi binatang, nasyid Muhammadku oleh Hadad Alwi dan Alif Ba Ta. Ada lagi beberapa video, jenuh kalau nak tulis semua walaupun taklah banyak sangat video yang kautsar tengok.

Anak-anak anda suka tengok video apa? Jemput share di ruangan komen.


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...