"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Masalah Kolestrol Tinggi.

Assalamualaikum.


Anggaran 6 juta rakyat Malaysia mengalami kolestrol tinggi. Cuba lihat sekeliling kita. Kawan-kawan dan keluarga kita. Bagi setiap 9 orang yang kita kenal, 2 daripadanya mengalami kolestrol tinggi. Soalnya adakah kita salah seorang daripada 2 orang tersebut?

APA ITU KOLESTROL?
Kolesterol adalah bermaksud sejenis sterol yang muncul dalam aliran darah sebagai lemak. Apabila molekul hidrogen dan oksigen mula bergabung bersama-sama, mereka menjadi satu lemak yang dipanggil lipid. Jika tidak dirawat, lipid ini boleh menyebabkan beberapa penyakit yang serius dan mengancam nyawa manusia

Terdapat tiga jenis utama kepadatan lipoprotein dan ada termasuk kepadatan rendah (LDL) yang sering menjadi punca utama penyakit koronari jantung, ketumpatan tinggi (HDL) , dan ketumpatan perantaraan (IDL). Ujian kolesterol mudah boleh mengetahui jenis kepadatan anda mengalami .

Sumber kolestrol dalam badan kita adalah daripada rembesan hati dan pemakanan. Kolestrol yang dirembes oleh hati memang diperlukan oleh tubuh untuk berfungsi secara normal. Kolestrol daripada pemakanan pula sering menjadi punca masalah kolestrol tinggi akibat daripada pemakanan tak seimbang dan pengambilan makanan keterlaluan.


AKIBAT KOLESTROL TINGGI
Kolestrol berlebihan dalam badan akan menyebabkannya membeku dan termendap dalam salur darah. Kesan mendapan kolestrol dalam salur darah menyebabkan salur darah menjadi sempit dana meningkatkan risiko penyakit serius seperti:
  • Sakit jantung
  • Tekanan darah tinggi / Hipertensi
  • Strok / Angin ahmar
  • Peyakit hati
  • Ketaksuburan

JUMLAH KOLESTROL HARIAN YANG DICADANGKAN
Persatuan Jantung Amerika mencadangkan pengambilan kolestrol sebanyak 300mg sahaja sehari bagi individu normal. Bagi pesakit jantung, jumlah kolestrol yang dicadangkan cuma 200mg sehari.

Walau bagaimanapun, tahukah anda berapakah jumlah kolestrol yang anda ambil setiap hari?



Satu hidangan biasa rakyat Malaysia sebenarnya mengandungi lebih daripada jumlah kolestrol harian yang dicadangkan. Itu baru satu hidangan. Sedangkan sehari kita makan 2 hingga 3 kali hidangan berat. Ini bermaksud jumlah kolestrol harian kita tiga kali ganda lebih tinggi daripada jumlah yang dicadangkan untuk kesihatan.

Semoga entri ini bermanfaat. Untuk dapatkan Set Kolestrol Shaklee, hubungi kami sekarang.


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...