"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Waspada Warna Urin (Air Kencing).

Assalamualaikum.

Ramai tak tahu yang kita boleh tau tahap kesihatan kita daripada warna air kencing. Sebenarnya air kencing adalah cara paling senang untuk kita tau sama ada tubuh kita kekurangan air atau pun tak.

Cuba rujuk jadual ni. Dan bandingkan dengan warna urin kita. Dalam keadaan normal, urin sepatutnya berwarna kuning cair.


Air kencing mempunyai pigmen urokrom yang memberikan warna kuning. Warna ini berubah-ubah mengikut kepekatan air kencing, daripada kuning gelap kepada kuning cair.

Badan memelukan air untuk menjalankan fungsi sel dengan baik. Kalau kita kurang minum air, badan akan mengekalkan air di dalam tubuh menyebabkan penghasilan air kencing berkurang. Akibatnya kita dapat lihat air kencing kita jadi warna kuning gelap.

Kalau minum air cukup pula, badan akan hasilkan lebi banyak air kencing. Warna air kencing akan jadi kuning cari.

Selain tu, warna air kencing mungkin dipengaruhi oleh warna makanan yang kita makan. Suplemen pun boleh mempengaruhi warna air kencing.


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...