"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Paraben dan Bahayanya.

Assalamualaikum.



APA ITU PARABEN? 

Parabens adalah sebatian kimia asid para-hidroksibenzoat. Ia digunakan sebagai bahan pengawet - sebab itu paraben terdapat dalam banyak produk. Ia digunakan untuk melawan bakteria dan kulat, boleh didapati dengan mudah, dan kos yang sangat sedikit untuk menghasilkan dan menggunakan. Hampir semua paraben yang digunakan sebagai bahan pengawet adalah buatan manusia dan tidak wujud secara semula jadi. Dalam banyak-banyak sumber, paraben semulajadi hanya ditemui di beri biru sahaja.


KENAPA PARABEN BAHAYA?

Telah terdapat kajian sama ada paraben baik atau bahaya kepada manusia. Terdapat kajian yang mengatakan bahawa ia adalah mungkin berbahaya dan mengaitkan paraben untuk pelbagai jenis kanser, saya telah memilih untuk mengambil jalan yang berjaga-jaga dan tidak menggunakan produk yang mengandungi paraben jika boleh. Sama ada paraben adalah begitu bahaya seperti yang selalu diperkatakan, bila berkaitan dengan tubuh badan saya, saya pilih untuk lebih berhati-hati. Jika terdapat alternatif yang lebih semula jadi, saya akan pilih yang semulajadi.

Kanser payudara. Gambar ihsan Google.
Parabens boleh menyerupai hormon estrogen, yang memainkan peranan dalam pertumbuhan kanser payudara. Para penyelidik telah menemui paraben pada tumor payudara dan percaya ada hubungan antara paraben dan tumor. Dalam isu Julai 2002 Archives of Toxicology, Dr. S. Oishi dari Jabatan Toksikologi, Makmal Penyelidikan Kesihatan Awam Tokyo Metropolitan melaporkan bahawa pendedahan mamalia jantan yang baru lahir kepada butylparaben "menjejaskan rembesan testosteron dan fungsi sistem pembiakan lelaki". Terdapat banyak laporan lain yang ada di seluruh internet kebanyakannya yang berkaitan dengan kesihatan reproduktif.

Saintis masih mengkaji bagaimana dan kenapa paraben boleh mempengaruhi perkeembangan bayi dan dewasa. Saya pilih untuk mengelakkan produk yang mungkin membawa bahaya dan menggantikannya dengan produk yang terbukti selamat. Tidak ada salahnya lebih berhati-hati dengan hal begini; perkara yang kita ambil ringan hari ini mungkin menyebabkan masalah kesihatan yang besar pada masa akan datang. Dan bila ada alternatif yang lebih selamat, saya lebih suka untuk tidak mengambil risiko menghadapi masalah kesihatan reproduksi atau diserang kanser akibat mengamalkan produk berbahaya.

Jadi kembali kepada soalan awal - apakah paraben? Paraben adalah bahan kimia yang kita perlu elakkan dengan bersungguh-sungguh. Noktah. Pastikan anda membeli produk bebas paraben. Selalukan membaca label pada barang-barang yang anda membeli.

[Sumber]


SHAKLEE DAN PARABEN

Vitamin kesihatan Shaklee adalah BEBAS PARABEN. Bukan saja produk berasaskan vitamin, malah produk penjagaan wajah dan rambut Shaklee juga bebas paraben. Produk penjagaan kediaman pun bebas paraben. Kenyataan saya ini dijamin oleh Shaklee Malaysia.

ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...