"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Berpantang Cara Moden.

Assalamualaikum.

Hujung minggu lepas kami sekeluarga balik kampung melawat anak saudara terbaru dalam keluarga kami. Alhamdulillah, dalam masa 2 tahun cucu mak ayah ada 3 orang dah sekarang. InshaAllah tahun depan lebih meriah lagi, awal tahun adik ipar akan bersalin, tengah tahun kakak ipar pula. Murah rezeki mak ayah dapat ramai cucu.

Makngah Rehan, Kakyong Kautsar, Makyang Wani, Baby Iman shomel

Tahniah untuk adik Diqi dan isterinya Wani atas kelahiran bayi sulung mereka, Muhammad Iman Shauqi. Comel sangat orangnya, secomel nama. Kami sebagai mak ngah dan pak ngah macam ingat-ingat lupa je macam mana gaya dukung baby newborn. Hihi.

Terkenang waktu Kautsar baru dilahirkan :)

Bila cerita tentang bersalin ni, yang tak boleh elak nak cerita pasal berpantang. Masih ramai ibu yang memilih berpantang secara tradisional. Tapi sekarang ni trendnya ramai yang pilih berpantang cara moden juga. Waktu saya lahirkan Kautsar, saya pilih untuk berpantang cara moden. Cuma dengan vitamin Shaklee, berurut beberapa kali, berstokin, jaga makan. Itu je. Alhamdulillah tak ada masalah sampai hari ini.

Ada beberapa sebab kenapa saya tak pilih berpantang cara tradisional. Antaranya saya berdarah O, En Qusyairi pula darah A. Jadi anak-anak kami dijangka akan menghidap sakit kuning lepas dilahirkan. Jadi awal-awal lagi saya pilih untuk elakkan jamu dan makanan yang panas semasa pantang.

Selain tu, saya sendiri rendah toleransi terhadap makanan panas. Pernah beberapa kali saya cuba rawatan jamu masa saya jerawat teruk masa muda-muda dulu, badan saya memang tak boleh terima. Terasa panas, berpeluh, rimas. Kalau teruk akan naik ruam-ruam merah di badan. Jadi memang jamu bukan pilihan saya untuk berpantang.

Sebab lain ialah saya berpantang dengan dijaga oleh kakak saya (yang masa itu turut jaga anaknya berusia 9 bulan, sambil sepenuh masa sedang menyambung pengajian kedoktoran). Jadi saya perlu berpantang dengan ringkas, kebanyakan masa saya sendiri yang menguruskan bayi dan diri sendiri. Saya perlukan set berpantang yang dijamin selamat, berkesan dan mudah digunakan.

Apa yang saya amalkan masa berpantang ialah Set Berpantang Shaklee.

Credit gambar kepada blog ini.
Set ni sangat ringkas. Bangun pagi saya terus makan Zinc Complex sebiji, tujuannya untuk cepatkan luka bersalin sembuh. Kemudian minum 1 cawan ESP untuk bekalan tenaga, cepatkan luka sembuh dan cantikkan kulit yang kusam sepanjang hamil. Kemudian saya sarapan ringan; roti bakar atau bijirin dengan air koko. Lepas sarapan saya makan Vitalea, B-Complex dan Vita C sebiji setiap satu. Awal-awal berpantang saya makan 2 biji Vitalea setiap hari sebab saya cepat sangat letih dan muka pucat. B-complex bantu saya lebih tenang menguruskan anak, tak cepat stress dan lebih bertenaga. Vita-C pula meningkatkan daya tahan penyakit, sepanjang pantang Alhamdulillah saya tak demam atau selsema.

Lebih kurang jam 11 pagi, saya makan ringan lagi. Biasanya roti atau bijirin. Selain air koko, saya minum  horlick dan susu selain air masak banyak-banyak.

Tengahari saya makan nasi dengan lauk-lauk pantang yang sedap-sedap kakak saya masakkan. Saya banyak makan nasi, lauk tak sangat. Kurang berselera sejak awal hamil terbawa-bawa ketika pantang. Lepas makan tengahari saya makan OmegaGuard dan Lecithin. OmegaGuard dan Lecithin ni tak termasuk dalam set pantang, tapi saya amalkan sebab nak turunkan berat badan berlebihan lepas bersalin.

Minum petang saya makan roti dan bijirin lagi. Lagi saya akan minum ESP 1 cawan untuk bekalan tenaga hingga ke malam pula. Masa tu memang saya suka sangat makan roti bakar dan bijirin, sampai Kautsar umur hampir setahun saya suka sangat makan dua makanan ni.

Malam pula lepas makan malam saya ambil 4 biji Ostematrix. Tujuan ambil Ostematrix ni supaya badan saya segar bila bangun pagi, selain tu mudah melawaskan makanan dan elakkan sembelit. Yang paling saya suka amalkan Ostematrix sepanjang menyusukan Kautsar, susu saya jadi banyak. Alhamdulillah.

Tambahan suplemen yang saya makan ketika pantang ialah Alfalfa Complex. Tujuan ambil Alfalfa ni untuk detox seluruh sistem tubuh saya, meriahkan lagi susu badan, cepat turunkan berat dan membaiki kewanitaan yang terganggu akibat proses kelahiran.

Sepanjang tempoh berpantang selera makan saya kurang, tapi kerap sangat lapar dan haus sebab menyusukan anak. Jadi pengambilan vitamin sangat penting dan membantu saya menguruskan hal harian seperti biasa. Sejak umur Kautsar 2 minggu, semua hal Kautsar saya uruskan sendiri. Mandikan, tukarkan pampers, bawa ke klinik. Sekali sekala kakak saya akan bantu dodoikan Kautsar ketika tidur malam. Malah waktu itu saya terus aktif berniaga dan sangat sibuk menyiapkan persiapan menyambut raya.

InshaAllah jika diberi rezeki oleh Allah swt untuk berpantang kali kedua, saya akan teruskan dengan Set Berpantang Shaklee ni.

Buat ibu-ibu yang bakal bersalin, jika berminat dengan Set Berpantang Shaklee jangan segan hubungi saya untuk konsultasi percuma.



ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...