"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

5 Khasiat Air Kelapa Muda kepada Ibu Hamil.

Assalamualaikum.


Di kalangan masyarakat, ada tradisi turun-temurun yang menyarankan ibu hamil agar memperbanyak minum air kelapa muda, terutama dari kelapa hijau. Konon katanya bila rajin minum air kelapa muda– terutama di trimester ketiga kehamilan–maka air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan juga bersih kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya.

Apakah betul demikian?
Sejauh ini belum ada penelitian yang secara ilmiah membuktikan kebenaran saran tersebut. Namun, air kelapa muda memang mengandung berbagai zat yang bermanfaat bagi ibu hamil. Zat-zat itulah yang barangkali secara tidak langsung membuat bayi menjadi lebih sehat sebagaimana disebutkan dalam saran tradisional itu.

1. Elektrolit Alami
Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, magnesium , sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik semulajadi yang kaya mineral dan mempunyai elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.kalsium, potasium, Ibu hamil memerlukan lebih banyak air berbanding orang lain. Dehidrasi selama kehamilan boleh menyebabkan pelbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kram , edema dan bahkan kontraksi yang boleh menyebabkan persalinan prematur.

2. Diuretik Alami
Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kencing. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah jangkitan saluran kencing - yang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.

3. Antipenyakit
Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asid lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesihatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteria klamidia dan heliokobater.

4. Membantu Pencernaan
Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta menghasilkan hormon progesteron yang melambatkan kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun perlahan. Air kelapa boleh membantu meningkatkan kelajuan pencernaan.

5. Meningkatkan HDL
Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh. Bila anda tidak boleh mendapatkan air kelapa yang segar, kini telah tersedia air kelapa murni dalam bungkusan siap minum yang boleh dibeli di pasar raya.

[Sumber]
Ditulis oleh: Dr Salma


SET CADANGAN SHAKLEE BAGI IBU HAMIL


Set vitamin Shaklee yang dicadangkan bagi ibu hamil adalah ESP, Vitalea, B-Complex, Vita C dan Ostemtarix (bagi trimester 1) dengan tambahan OmegaGuard bagi trimester 2 dan 3.

ESP diperbuat daripada soya non-GMO adalah sumber protein organik terbaik yang membekalkan tenaga untuk ibu hamil, mengurangkan kesan alahan dan mengelakkan gastrik. Selain itu ibu juga akan dapat kesan kulit yang sihat dan cantik, termasuklah bayi yang bakal lahir nanti.

Gabungan Vitalea dan B-Complex mengandungi 400mcg asid folik iaitu jumlah minimum yang diperlukan oleh ibu hamil setiap hari. Selain itu, multivitamin Vitalea juga membekalkan vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh badan untuk menjalankan fungsi harian dengan baik. B-Complex pula mengandungi komponen lengkap vitamin B bagi menyokong fungsi tubuh yang sihat, selain membantu mengawal stress dan meningkatkan selera makan.

Ostematrix adalah tablet kalsium magensium dan mineral lain yang berfungsi menguatkan tulang ibu, membantu pembentukan tulang bayi, mengurangkan sengal dan sakit-sakit badan, mengelakkan kejang otot, kebas tangan dan gusi berdarah. Selain itu, Ostematrix membantu ibu untuk lebih lawas dalam penghadaman sekaligus mengurangkan risiko sembelit dan buasir ketika hamil dan selepas bersalin.

OmegaGuard mengandungi asid lemak Omega-3 dengan kepekatan 85% iaitu kepekatan tertinggi berbanding produk lain di pasaran. Omega-3 membantu perkembangan otak ibu dan bayi, meningkatkan daya ingatan dan fokus ibu, mengawal selera makan serta memastikan kolestrol dalam tubuh ibu dibakar unutk mengelakkan tekanan darah tinggi. Turut mengandungi EPA dan DHA untuk bayi yang aktif dan cerdas.

Hubungi kami untuk konsultasi percuma :)


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...