"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Sembelit Lepas Bersalin.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah saya masih dikurniakan kesempatan dan kemampuan untuk terus berkongsi maklumat di blog kesihatan saya ini. Siapa tahu entah bila nikmat yang kita miliki sekarang ini ditarik semula oleh Yang Maha Pencipta. Jadi bersyukurlah untuk semuanya.

Baru-baru ni kawan rapat saya merangkap pelanggan tegar Shaklee di Noraihan Qusyairi telah selamat melahirkan bayi lelaki sulong. Tahniah kawan tersayang dan suami. Minta maaf masih tak berkesempatan menjenguk baby boy yang hensem tu. Aunty, Uncle dan Kakak Kautsar berada di luar kawasan :)

Yang tak bestnya kawan saya hantar WhatsApp mengejut, mengadu yang beliau masih belum membuang sejak bersalin seminggu lepas. Bayangkan seminggu tak membuang. Mesti tak selesa. Kalau membuang nanti mesti sakit sebab dah lama terperap.

Jadi saya terpanggil nak berkongsi tentang sembelit lepas bersalin. Harap entri ini bermanfaat untuk kawan-kawan yang masih berpantang atau yang bakal menimang cahaya mata.

KENAPA BERLAKU SEMBELIT LEPAS BERSALIN:
Adalah biasa jika anda tidak membuang air besar (konstipasi) untuk dua hari pertama selepas melahirkan bayi. Satu per lima ibu baru mengalami kelewatan ini. Anda mungkin kurang selesa menggunakan tandas hospital. Dan tentulah anda akan bimbang jika terdapat jahitan dan lebam. Ini semua bermakna anda boleh menghidapi konstipasi (sembelit) dalam beberapa hari selepas melahirkan anak.

Terdapat sebab-sebab fizikal anda mungkin tidak boleh menggerakkan usus:
  • Jumlah progesteron yang tinggi mungkin telah menyebabkan sedikit sebanyak sembelit semasa hamil.
  • Sistem pencernaan anda berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran.
  • Ubat yang diberi untuk kelegaan sakit semasa proses kelahiran, seperti petidina boleh menyebabkan usus anda berfungsi dengan lebih lembab dari biasa.

Kemungkinan masalah membuang air besar lebih tinggi jika:
  • anda melalui kelahiran dibantu, seperti forseps atau ventouse;
  • anda pernah melahirkan bayi sebelum ini;
  • anda mengambil pil zat besi atau ubat antidepresi, yang kedua-dua boleh menyebabkan sembelit;
  • anda mendapat jahitan.

ADAKAH MEMBUANG AIR BESAR LEPAS BERSALIN MENYAKITKAN?
Lazimnya tidak. Anda mungkin mendapati bahagian antara anus dan perineum anda terasa kebas. Ini adalah disebabkan saraf di dalam dan mengelilingi vagina anda telah melonggar akibat kelahiran.Ini bermakna anda tidak mempunyai sensasi sangat di tempat itu apabila menggerakkan usus untuk pertama kali.

Perasaan takut akan membuatkan anda rasa lebih tak selesa. Ia boleh memaksa anda mengetatkan otot apabila yang paling diperlukan adalah otot mengendur. Cubalah alihkan perhatian dengan membaca buku atau majalah semasa di dalam tandas.

Anda tidak akan mengoyakkan jahitan atau merosakkan sesuatu dengan menggerakkan usus. Adalah lebih memudaratkan jika anda tidak ke tandas sebab konstipasi akan melonggarkan lantai pelvis anda.


Jadi ibu-ibu jangan takut untuk membuang airbesar lepas bersalin. Ada tips-tips yang sesuai diamalkan supaya ibu lebih mudah membuang selain dapat mengelakkan sembelit lepas bersalin. Saya akan share dalam entri akan datang.

Jom baca apa kata pelanggan Noraihan Qusyairi tentang sembelit lepas bersalin:



VITAMIN CADANGAN SHAKLEE
OSTEMATRIX Shaklee.

Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlakunya peristalsis iaitu satu proses dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus dan menolak makanan ke perut. Pengambilan supplemen ini juga perlu disertakan dengan meminum air yang banyak.

OSTEMATRIX Shaklee boleh membantu anda untuk:
(1) Tidur malam lebih lena.
(2) Menghilangkan bisa pada kaki dan menyegarkan badan.
(3) Mengelakkan sakit pinggang serta rasa kebas.
(4) Melawaskan sistem penghadaman terutamanya untuk memudahkan anda ‘membuang’ pada hari keesokannya.

Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...